„R.Buckminster
Fuller: The history (and mystery) of the Universe” - spektakl w
reżyserii D.W.Jacobsa miał swoją prapremierę w San Diego
Repertory Theatre w 2000 roku, w Stanach Zjednoczonych do dziś
odbyło się kilkaset jego pokazów. Przedstawienie, które
jest opowieścią o życiu i ideach R.Buckminstera Fullera,
amerykańskiego wizjonera, architekta, inżyniera, a może przede
wszystkim filozofa, wielokrotnie grywano na konferencjach naukowych.
W sposób skondensowany ukazuje bowiem ono postać, która
mocą myślenia wyprzedziła swój czas.
Spektakl skupia się przede wszystkim na osobistej historii Fullera,
w którego rolę wcielił się znakomity David Novak. Monodram
przyjął wprawdzie postać quasi-wykładu (aktor zwraca się
bezpośrednio do widza, wyświetla slajdy ze zdjęciami z młodości
i swoimi projektami naukowymi): istotna jest w nim jednak nie tyle
myśl naukowa, co próba całościowego oglądu rzeczywistości
ponad dziedzinami wiedzy i odkrywanie tajemnic wszechświata.
Aktor porusza się pośród skromnej scenografii: pomiędzy
biurkiem z bryłami geometrycznymi, które posłużą mu w
wyjaśnianiu budowy materii, tablicą, na której będzie
notował najważniejsze pojęcia i daty ze swojej biografii, a
fotelem. Wielokrotnie przełamuje też granicę między sceną a
widownią, jest świadomy obecności widza jako słuchacza jego
opowieści. Wypowiedź Fullera-Novaka to przebogata narracja, w
której wspomnienie łączy się z poezją, rozważaniami
filozoficznymi, społecznymi i naukowymi. Bohater spektaklu tłumaczy
nam swoje idee, które kształtowały się w konkretnych
okolicznościach życiowych.
Fuller jawi się nam jako wielki myśliciel, podkreślający
nieustannie wartość myślenia samodzielnego, niezależnego od
narzuconych schematów i norm. Każdy z jego pomysłów
ma swój wymiar społeczny, bohater nie szuka idei dla idei,
lecz poszukuje ich użyteczności (o czym świadczy choćby zabawna
anegdota o znalezieniu zastosowania dla teorii Einsteina).
Przekonuje, jak pomysły ze świata architektury, geometrii czy nauk
społecznych mogą zmieniać świat.
Spektakl ukazuje wielką postać w bardzo ludzkim wymiarze: Fuller
jest bohaterem bardzo spójnym w myśleniu i działaniu, nie
czyni nic, w co nie wierzy. Wykazuje się przy tym ogromną
wrażliwością na drugiego człowieka, z wielką subtelnością
opisuje swoje relacje z żoną i dziećmi. „Dziecięcość”
spojrzenia na świat odgrywa zresztą w jego wywodzie znaczącą
rolę: geniusz dziecka, które stawia właściwe pytania, jest
spontaniczne, a wrodzony geniusz traci – paradoksalnie – wraz z
rozpoczęciem nauki w szkole.
Przedstawienie
ogląda się z rosnącym skupieniem, namaszczeniem. Rewelacyjny David
Novak czyni z Fullera człowieka bardzo nam bliskiego poprzez
emocjonalność intymnego wyznania, ale i konkret naukowego wywodu.
Rozum i uczucia znajdują w tej postaci idealną równowagę.
Novak skupia na sobie uwagę widza od pierwszej do ostatniej chwili,
stopniuje napięcie, by rozładować je inteligentnym żartem czy
piosenką. D.W. Jacobs stworzył tekst, który w sposób
przejrzysty i zrozumiały tłumaczy idee Fullera, a równocześnie
jest znakomity pod względem literackim. Oglądanie spektaklu
„R.Buckminster Fuller: The history (and mystery) of the Universe”
to czysta przyjemność obcowania z wielkimi osobowościami świata
nauki – i teatru.
(zdj. wctd.wroclaw.pl)
(zdj. wctd.wroclaw.pl)
Komentarze
Prześlij komentarz