VIII Międzynarodowy Festiwal Teatralny Dialog Wrocław, 17-24 października 2015 - „Po_wracanie” (Hiszpania)
Spektakl,
czy może raczej pokaz mistrzowski, „Po_wracanie” Eduarda
Guerrera to prawdziwa gratka nie tylko dla wielbicieli flamenco. To
również liryczna, opowiedziana ruchem historia rozwoju
świetnego tancerza, dedykowana jego pierwsze nauczycielce, babci –
Dolores.
Przedstawiona na scenie seria układów tanecznych
pozbawiona jest wyraźnej fabuły. Tancerz prezentuje niezwykłe
możliwości swojego ciała, jego dynamikę i plastyczność. Wchodzi
na scenę nie od razu: pozwala najpierw wybrzmieć granej na żywo
muzyce dwóch gitarzystów i głosom dwóch
śpiewaków flamenco. Muzyka rozbrzmiewa w półmroku,
tancerz czeka, ukryty w ciemności.
Guerrero łączy we flamenco klasykę i nowoczesność.
Zmienia kostiumy do poszczególnych układów, co w
tradycyjnym flamenco jest dość nietypowe. Za każdym razem kreuje
nieco inny wizerunek, jest jednak bezsprzecznie silną osobowością,
która poddaje sobie scenę i od której trudno oderwać
wzrok.
Spektakl jest zwartą kompozycją muzyczno-taneczną,
nastrój budowany jest również poprzez grę świateł.
Strumienie światła oblewają muzyków, śpiewaków i
tancerza, nieco ich odrealniając. Tancerz poddaje się rytmowi
muzyki, momentami wydaje się, że wchodzi w dialog ze śpiewakami,
którzy słowem lub przeciągłym dźwiękiem wzmacniają jego
ruchowy przekaz.
Taniec Guerrero jest świetny technicznie i wizualnie
piękny. Zadedykowanie pokazu babci artysty pozwala wysnuć
przypuszczenie, że precyzyjnie przygotowane układy mają stanowić
hołd i podziękowanie dla tej, która wprowadziła go w sztukę
flamenco i wspierała go w doskonaleniu tanecznych umiejętności.
Połączenie muzyki, głosu i tańca składa się na
wizualno-dźwiękową poezję, operującą wyrazistymi obrazami.
Możliwości ruchu Guerrero budzą podziw. Artysta bardzo siebie
świadomy i twórczy roztacza wokół siebie aurę
nadzwyczajności. „Po_wracaniu” każdy w widzów z
pewnością może nadać własny sens, wpisać w jego kontekst własne
wyobrażenia i oczekiwania. Warto nastawić się na intuicyjny odbiór
spektaklu, który zamiast konkretu oferuje widzowi piękno
tanecznej metafory.
(tekst pisany dla "Dziennika Teatralnego": www.dziennikteatralny.pl)
zdj.:dialogfestival.pl
Komentarze
Prześlij komentarz