X Międzynarodowy Festiwal Teatru Lalek i Animacji Filmowych dla Dorosłych „Lalka też człowiek” - „Niyar – A paper tale” (Niemcy, Izrael)
Pusta, biała kartka
kojarzy się zazwyczaj z twórczą niemocą, niemożnością podjęcia
działania, rozproszeniem myśli. Maayan Iungman w spektaklu „Niyar
– A paper tale” białe kartki czyni plastycznym tworzywem, z
którego rodzą się postaci i historie.
Sam tytuł przedstawienia w
języku hebrajskim oznacza „papier”. Artystka siedzi za stołem,
wzniesionym na pagórku z papierowych skrawków, ubrana w białą
suknię z tego samego materiału. Szybkimi ruchami kreśli litery i
kształty na kartkach, by po chwili zgniatać je i odrzucać od
siebie. Ów seans braku natchnienia przerywa niespokojny ruch
pofałdowanych kartek leżących tuż przed nią. Spod białych
płacht wyłania się maleńka postać, główny bohater „Papierowej
opowieści”.
Iungman
animuje laleczkę, stopniowo odkrywającą uroki świata, którego
granice wyznaczają rogi stołu. Wokół wyrastają papierowe drzewa
i kwiaty, unoszą się chmury, w tle świeci papierowe słońce.
Postać jest przez cały czas świadoma obecności lalkarki, zwraca
się do niej za pomocą gestów (w całym spektaklu nie pada ani
jedno słowo, a wyrazem emocji jest muzyka autorstwa Thomasa Mokeda),
nakłania ja do podjęcia określonych działań.
Mały bohater doświadcza
radości szalonego tańca z wznoszącym się na żyłce kwiatem i
gorycz jego utraty; jest zaintrygowany świetlistą kulą, która
sfruwa „z nieba”, zakochuje się w równie jak on małej
kobietce, która trafiła do jego świata we wnętrzu kuli. Bohaterka
zdaje się jednak tęsknić za innym światem, z którego przybyła:
bohater stara się nieść jej pociechę, by w końcu – kosztem
swojego zranienia – pomóc w podjęciu podróży powrotnej.
Obrazy,
choć proste, mają ogromną siłę emocjonalnego oddziaływania.
Plastyczność i piękno scen sprawiają, że spektakl budzi podziw i
ten rodzaj wzruszenia, które odbiera mowę. Pomysłowe sposoby
ożywienia papierowej materii są wprost zachwycające (biały
kwiatek zmienia barwę pod wpływem czerwonego wina; mała bohaterka
odfruwa ku niebu ze stadem ptaków, przypominających falujące
okładkami książki).
Iungman całkowicie panuje nad
stworzonym przez siebie światem, nie narzuca jednak bohaterom swojej
woli, lecz wchodzi z nimi w dialog. Odnosi się do swoich tworów z
czułością i szacunkiem, niby gość zaproszony do nowej, cudownej
rzeczywistości. W finale spektaklu sama staje się postacią: odbywa
własną podniebną podróż, pośród stad papierowych ptaków.
„Niyar
– A paper tale” to wspaniały pokaz nieskrępowanej wyobraźni,
dziecięcego entuzjazmu w kształtowaniu materii. Spektakl jest
również wyjątkową, symboliczną opowieścią o spotkaniach i
rozstaniach, do których wyrażenia nie potrzeba słów. Sytuuje się
na granicy czystości piękna, które „na to jest, by zachwycało”.
(tekst pisany dla "Dziennika Teatralnego": www.dziennikteatralny.pl)
zdj.: https://niyarshow.wordpress.com/gallery/
X Międzynarodowy Festiwal
Teatru Lalek
i Animacji Filmowych dla
Dorosłych
„Lalka
też człowiek”
Warszawa, 12-20 października
2015
„Niyar
– A paper tale” (Niemcy, Izrael)
Twórca i odtwórca: Maayan
Iungman
Komentarze
Prześlij komentarz